Artikel

Kvitton till mobilen ger enklare hantering av utlägg

Tänk dig en värld där man slipper redovisa papperskvitton. Finns den? Javisst. Nu kan kvittona skickas direkt från handlaren till din mobil när du gör utlägg i tjänsten. Där matchas det automatiskt med rätt köp och skickas sedan digitalt till ditt reseräkningssystem. Papperskvitton brukar vara starten på en tidsödande kedja av händelser som berör många på ett företag, från medarbetarna som ska redovisa sina köp till ekonomiavdelningen som ska bokföra dem. De är dessutom ofta en källa till frustration.

Trött på högar med papperskvitton? Byt till digitala kvitton och hantera dina utläggsrapporter direkt i mobilen.

Så här får du ditt kvitto i mobilen:

I samma ögonblick som du gör ett köp med ditt företagskort får du omedelbart informationen att ett digitalt kvitto är på väg från handlaren. Inom 24 timmar kommer du att kunna se kvittot i din Eurocard-app i din mobil, där det är förberett för att skickas till ditt företags reseräkningssystem.

Du kan också ta en bild av kvittot eller använda ett pdf-kvitto. Detta kvitto blir sedan automatiskt kopplat till rätt transaktion och överfört till reseräkningssytemet.

Den här automatiserade processen frigör tid för dig och dina medarbetare och minskar dessutom risken för att det ska bli fel. Rapporteringen sker i samma ögonblick som du gör köpet.

Möjligheten att använda digitala kvitton fullt ut på det här sättet finns för närvarande i Norge och Danmark. I Danmark kan du i dagsläget få digitala kvitton direkt från de flesta livsmedelsbutiker och i Norge är det möjligt hos ett stort antal taxibolag. Arbete pågår för fullt med att integrera fler handlare.

Lösningen i korthet:

  1. Betala för ett köp hos en handlare.
  2. Ett digitalt kvitto blir synligt i din app från Eurocard.
  3. Kvittot matchas med ditt köp och förs automatiskt över till företagets reseräkningssystem.